Policjanci na motocyklach eskortuj± ambulans. Zobaczcie, jak to siê robi [FILM]
Gdy podczas dużego natężenia ruchu samochodowego dochodzi do wypadku, kierowcy są zobowiązani do utworzenia korytarza życia umożliwiającego dojazd karetki na miejsce zdarzenia. Ale jeśli pogotowie musi dotrzeć do celu, najczęściej do szpitala, z innych powodów, np. transportu organu do transplantacji, bardzo pomocna okazuje się eskorta policji.
Nagranie z takiej akcji zarejestrowanej we Francji możecie zobaczyć poniżej. Trzeba przyznać, że francuscy policjanci doskonale panują nad swoimi motocyklami, chociaż można też dostrzec, że chwilami mają naprawdę dużo pracy. Niektórzy kierowcy samochodów ociągają się z opuszczeniem lewego pasa autostrady, inni zatrzymują w taki sposób, że utrudniają przejazd karetce - zmotoryzowani policjanci uwijają się jak w ukropie, aby udrożnić drogę i umożliwić szybki i płynny przejazd ambulansu.
Czy można to było zrobić jeszcze lepiej? Warto w tym miejscu przypomnieć o pomyśle, który pojawił się w Polsce na początku bieżącego roku. W lutym 2022 sejmowy zespól ekspertów ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego przedstawił rozwiązanie, jak poprawić bezpieczeństwo przejazdu aut uprzywilejowanych.
Chodzi o ograniczenie wcale nierzadkich przypadków kolizji radiowozów, ambulansów czy wozów strażackich. W tego typu zdarzeniach niestety zdążają się poszkodowani i przypadki śmiertelne.
Jakie rozwiązanie problemu proponują eksperci? To tzw. trzeci sygnał, który zostanie dodany do sygnałów świetlnych i dźwiękowych. Jak to ma działać? Otóż kierowcy pojazdów znajdujących się na drodze pojazdu uprzywilejowanego po prostu usłyszą przez radio, że nadjeżdża karetka lub straż pożarna - nawet przy wyłączonym odbiorniku.
Po zamontowaniu specjalnego urządzenia pojazdy uprzywilejowane mogłyby emitować komunikat słowny: "Uwaga! Pojazd na sygnale. Proszę ułatwić przejazd". Ostrzeżenie dotrze do każdego kierowcy z odpowiednim wyprzedzeniem. Każdy, kto będzie miał zainstalowane radio, niezależnie jakiej stacji słucha na pewno usłyszy wezwanie, ponieważ audycja zostałaby w tym celu na chwilę przerwana. Ponadto, jak już wspomnieliśmy, komunikat ma być nadawany nawet wtedy, gdy kierowca nie będzie słuchał żadnej stacji. Szczegóły techniczne ma określić rozporządzenie.
Trzeci sygnał to bez wątpienia bardzo dobry pomysł, chociaż obawiam się, że politycy bardzo szybko zapragną tego przywileju dla siebie. Bo co innego sytuacje ratujące czyjeś zdrowie i życie, a co innego kolumna pojazdów partyjnych bonzów spieszących się na spotkanie polityczne. W obu przypadkach może chodzić o pojazdy uprzywilejowane - do tej kategorii zaliczają się również pojazdy ABW, CBA, Służby Ochrony Państwa, Agencji Wywiadu i wielu innych jednostek i agend rządowych.
Bez problemu mogę sobie wyobrazić, jak moje radio bez końca skrzeczy, żebym spadał z drogi, bo potrzebny jest przejazd dla pana prezesa, naczelnika, a może po prostu ważnego urzędnika odpowiedzialnego za polskie sosny, dęby albo żubry. To nie żart. Pojazdem uprzywilejowanym w ruchu drogowym może być też pojazd samochodowy Służby Parku Narodowego.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze